Vývojářský deník Europa Universalis V #8

Dobrý den, vítejte u osmého pokračování Tinto povídání, ve kterém si povídáme o tom, co děláme v naší velmi tajné budoucí hře s krycím názvem Projekt Caesar.

Tento týden budeme pokračovat v povídání o ekonomické stránce hry. Minulý týden jsme si povídali o jednotlivých položkách měsíčního rozpočtu a nyní budeme pokračovat ve vysvětlování některých základních ekonomických pojmů. Upozorňujeme, že všechny zde uvedené obrázky jsou nápovědy nebo jejich části a na některých se ještě stále pracuje!

 

Půjčky a bankrot
Začněme půjčkami, které budou fungovat dost odlišně od všech předchozích Paradox her. Na první pohled se tak trochu podobají předchozím hrám, kde si můžete vzít půjčku, dostanete peníze a po určitou dobu z nich platíte úroky. V Projektu Caesar je však několik nových změn. Podívejte se na tuto nápovědu pro přijetí půjčky:

nCUH7H-1ErsukKQS9473NBnKTsR05CWHRCYIaB9ntYszKs6rU5K0qzaJ1m4OimczgJtGgcJqfhzX94L9kRwi7qoi-A3J1yaQWyPzYx7e0NjbAXY3eGRsd27ZKVoXYabnz0OG_kwl1t3lpUCMsjzapNE

Ano, 10% úrok je naprosto férový…

V této hře si nepůjčujete peníze od abstraktní národní banky, ale vaše interní půjčky jsou čerpány z toho, co vám stavy dají k dispozici. Stavy investují peníze, které mají, nejen do okamžitých zisků pro svou vlastní moc nebo do jiných způsobů, které přinášejí prospěch zemi, ale investují také do toho, aby měli k dispozici peníze pro zemi, kde budou mít prospěch z úroků.

Pokud nejsou k dispozici peníze na půjčky od stavů a nezbývají vám žádné dukáty, tak zbankrotujete, což je o něco závažnější než v řekněme EU4…

Existuje také další způsob, jak získat zlato. Můžete poslat diplomata do některé z lichvářských zemí, jako je Peruzzi a Bardi, pokud tedy je nějaká, o které víte, v diplomatickém dosahu, a můžete tedy požádat o půjčku. Dbejte na to, abyste jim nezapomněli včas zaplatit nebo abyste půjčku nespláceli, jinak se může stát, že už si od nich nikdy nepůjčíte.

 

Základní pojmy
Pokračujme tedy tím, že se podíváme na nápovědu k lokaci, abychom ve zbytku tohoto vývojářského deníku měli rychlý odkaz na některé důležité aspekty této hry.

av2ohVCnmA8MfMHXUexuoSX7wbs5Tz0VGuP-pAGPyjo6bS_yDc4UK0pp8B0jRMDkvwXAwx9uI2Cegs3jpcIKdyR7v0kO5WtLCTD9taUF98vYzSaED6YUjOgV-oXjxgVsswlfOqlUqMoRYs8a5eu-w5k

Užijte si pěkné zástupné ikony, bohužel fórum neumožňuje vnořené nápovědy, jako je tomu ve hře…

 

Jídlo
Pokud si všimnete řádku s jídlem výše, tak zjistíte, že Kalmar není v jídle soběstačný a musí se spoléhat na zbytek Östra Smålandu, pokud si jídlo nekoupí na místním trhu.

kib0U5HlyH-L2LLv71VDVZ6iOxXPS4YyDFTAS18O4FmhFnZi9XNoC67LnjO32Gnpqls7-nhY53fDQBCG3XOKR6fX1lVaOCOmLA-n2Vhq8ivty4UmijPYiazrqSpNAV5eSxchS3SvzMXPY5N266lbeV0

I malé městečko Kalmar potřebuje potraviny z blízkých lokací…

Především je zde hodně měšťanů, kteří spotřebují hodně potravin. Existuje také mnoho modifikátorů, které ovlivňují, kolik jídla lokace také vyprodukuje.

Pokud jsou sýpky v Östra Smålandu téměř plné, tak prodáme jejich přebytky na místní trh v Rize, ale získáme jen asi 56 % zisku, protože v Kalmaru máme jen 56% kontrolu. Pokud by celá provincie měla nedostatek potravin, tak bychom museli na tomto trhu nakupovat potraviny za 100 % současné ceny. Cena potravin je na každém trhu jiná a závisí výhradně na tom, kolik potravin se na daný trh prodá.

 

Daně
O daních jsme se zmínili v minulém díle Tinto povídání a konkrétně jsme tam zmínili základní daně. Základní daně stavu vychází ze součtu všech jeho základů daně ve všech lokacích, kde se vyskytuje.

aGfWyrqBlFKjmUSP_b-3bnRVeXPVVdZj8xLUgyu48qKLbW66a_hWwg7Z36YmC9E4zPYOI-CsSwPZFitdxahwe5-xuTPdp_YCA1sF_4g0aiBL_3y9Eetnak6lZfL67ql0e1ioCL1hbXYE3EmJ5-NYYaI

Rychle najděte chybu v textu v této nápovědě!

Pomalu zvyšujeme kontrolu nad Kalmarem až na 58,2 %, takže základní daňě se budou pomalu zvyšovat, a pokud bychom ji dostali na maximum 100, tak by byly ještě větší.

Jak zde vidíte, tak šlechta a měšťané zde mají poměrně velkou moc a rolníci v podstatě žádnou. V současné době jsme schopni od měšťanů vybírat každý měsíc větší daně a pravděpodobně bychom mohli překročit 25% sazbu daně, kterou máme v současné době stanovenou na jejich stavy.

Pro upřesnění, existují pouze peníze, které jsou v ‚potenciální‘ řadě, a vše, co z nich nezdaníte, tak jde stavům. Takže tam dostanete 0,05 dukátu (možná víc, ale Paradox zaokrouhluje) a zbylých 0,37 jde stavům.

 

Suroviny
Jak jste si všimli v nápovědě výše, tak mluvíme o sběru surovin a zdrojů. Každá lokace má jednu možnou surovinu, kterou lze těžit, patří sem například dřevo, kámen, obilí, jantar nebo měď. Samozřejmě existují i jiné způsoby, jak získat přístup k surovinám, než pouhé vlastnictví a ovládání lokace.

Na sběru surovin budou pracovat pouze rolníci a otroci, a kolik jich bude pracovat, záleží na tom, jak velkou infrastrukturu jste pro to vybudovali. Skupiny obyvatelstva, které s tím pracují, nebudou vyrábět potraviny, pokud se zboží netýká potravin.

Maximální velikost infrastruktury, kterou lze vybudovat, závisí na počtu obyvatel, rozvoji, technologiích a společenských hodnotách.

goa9yXee37SXwcMqzUuhChETBoZB7CLw9Q1xfT6Z4x60C1pcSOkvvUSKfdi__IrWjZbby4oVOI-LAvFOhxYbWT8LrF_kWbFBh7PQpAw3OYZjr6E17qfS9k2XZkA5LZ-7NlTD2bcbk3_0JWIOY3rHklI

 

O budovách jsme se již zmínili v jedné nápovědě a příští týden si povíme, jak fungují v projektu Caesar.

ZDROJ: https://forum.paradoxplaza.com/forum/developer-diary/tinto-talks-8-17th-of-april-2024.1666167/