1884d41b7754632872f99daba8234942fc374b31

Vývojářský deník #113 – Diplomatické katalyzátory

16_9.png

Dobrý den, vítejte u dalšího vývojářského deníku hry Victoria 3! Jak jsme již zmínili, tak došlo ke změnám v plánu vývojářských deníků kvůli posunutí data vydání DLC Sféry vlivu/aktualizace 1.7, takže dnes si místo dříve plánovaného vývojářského deníku o velké hře budeme povídat o diplomatických katalyzátorech. Nový harmonogram vývojářských deníků zveřejníme, jakmile bude dokončen, nejspíše příští týden.

Hned tedy přejděme k aktuálnímu tématu. Diplomatické katalyzátory jsou nový systém přidaný v aktualizaci 1.7, role, kterou hrají při vytváření politických lobby, a vliv, který budou mít na to, jak se diplomatická umělá inteligence chová k ostatním zemím.

Co je tedy diplomatický katalyzátor? Zjednodušeně řečeno, diplomatický katalyzátor je druh diplomatické ‚události‘, ať už pozitivní nebo negativní, mezi dvěma státy. Existuje mnoho různých typů katalyzátorů, zde je malý seznam příkladů:

  • Vztahy mezi dvěma zeměmi se zvýší o jednu celou ‚úroveň‘ (například ze srdečných na přátelské)
  • Snížení autonomie poddaného
  • Dvě země se v diplomatickém tahu ocitnou na stejné straně
  • Země reformuje svou vládu a výrazně se ideologicky liší od vlády jiné země
  • Země prohlásí jinou zemi za svého rivala
  • Země vypoví vzájemně sjednaný diplomatický pakt s jinou zemí

Každý typ katalyzátoru může vést k vytvoření politické lobby v jedné nebo obou zemích, která se zaměří na druhou zemi. Typ lobby a šance na její vznik závisí na povaze katalyzátoru (například zda je nepřátelské povahy), na diplomatických podmínkách mezi oběma zeměmi a na tom, zda jsou celkové podmínky vhodné pro vznik lobby. Například katalyzátor ‚Zlepšené vztahy‘ vytvoří pouze lobby podporující zemi, přičemž šance na vytvoření lobby je tím vyšší, čím lepší jsou vztahy. Naopak katalyzátor ‚Porušený pakt‘ může vytvořit jak lobby podporující, tak i lobby nepřátelská, a to s tím větší pravděpodobností, čím větší význam měl porušený pakt pro zemi, které byl právě odebrán. Některé katalyzátory, jako například ‚Ideologická divergence‘, mohou vést k vytvoření lobby pro nebo proti zemi.

Samozřejmě to není tak jednoduché jako pouhý hod kostkou. Aby mohla lobby vzniknout, tak musí být splněny příslušné podmínky a musí existovat alespoň jedna neokrajová zájmová skupina, která má zájem se k lobby připojit. Navíc výpočet toho, zda se zájmová skupina chce k lobby připojit, nebo ne, může záviset na typu katalyzátoru. Například pokud katalyzátor ‚Ideologická divergence‘ vytvoří lobby, tak budou zájmové skupiny, které počítají svou touhu připojit se k této lobby, klást dodatečný důraz na svůj vlastní ideologický pohled na danou zemi. Koneckonců, to, že se země, která se celá vydala cestou tržního liberalismu, ideologicky rozchází s vaší vládou, neznamená, že vaši opoziční průmyslníci nejsou z jejich nové politiky nadšení.

Podpis obranného paktu mezi Brazílií a USA vedl k vytvoření mocné proamerické lobby složené z průmyslníků a vlastníků půdy

DD113_01.png

 

Tak tedy k diplomatické UI. Protože jsme o tomto tématu už dlouho nemluvili, tak mě napadlo, že vám trochu osvěžím, jak se UI rozhoduje o svém chování vůči ostatním zemím, a pak vám povím, jak se tento rozhodovací proces změní ve verzi 1.7.

V zásadě nejdůležitějším faktorem toho, jak se UI země chová k jiné zemi, je její postoj. Postoj je určován především skóre postoje a strategickým přáním země, které je zase ovlivněno její diplomatickou strategií a dalšími faktory, jako jsou aktivní záznamy v deníku.

Už jste zmateni? Pokusím se to ilustrovat na příkladu. Pokud jste někdy hráli za Mexiko, tak byste měli agresivitu USA dobře znát. Obvykle postoj USA začíná jako nepřátelský vůči Mexiku a po nějaké době přejde na agresivní. Ačkoli se v obou případech jedná o nepřátelské postoje, tak výrazně se liší v tom, jakého konkrétního nepřátelského chování se umělá inteligence dopustí.

Nepřátelská UI budou mít tendenci vám oponovat v diplomatických tazích a používat nepřátelské diplomatické akce, jako jsou rivalita a embargo, ale zřídkakdy vás přímo napadnou. A když zaútočí, tak budou tak činit pomocí válečných cílů zaměřených na vaše oslabení nebo v nejhorším případě na uvolnění poddaných, o které mají zájem. Chtějí vás držet v šachu, ale nemají zájem zabrat vaši zemi.

Agresivní umělé inteligence naopak mají velký zájem na tom, aby vám zabíraly území. Mohou usilovat pouze o jeden stát nebo o několik států, nebo mohou ve skutečnosti usilovat o přímou anexi. Bez ohledu na to, když k vám agresivní umělá inteligence zavítá na návštěvu, tak byste měli doufat, že vaše armáda a její spojenci jsou schopni je vyprovodit.

Proč si tedy umělá inteligence vybírá jednu z nich? Vše se odvíjí od výše zmíněné strategické touhy, která představuje její dlouhodobé diplomatické cíle vůči danému státu. USA mají tendenci začínat se strategickou touhou ‚znepřátelit si‘ Mexiko a změnit ji na ‚dobýt‘, jakmile vyzkoumají nacionalismus a odemknou záznam v deníku Zjevný osud. Pokud vám připadá, že se přímo shodují se strategickými záměry, tak je to proto, že tomu tak je! V některých případech se strategická touha přímo promítne do určitého postoje, pokud není kompenzována skórem postoje, zatímco v jiných případech je to více nuancované. Nechci se příliš pouštět do skóre postoje, ale můžete si ho představit jako výpočet UI, zda je ochotna odložit své dlouhodobé diplomatické cíle z krátkodobých důvodů. Tj. ‚chceme sice dobýt stát od Osmanů, ale v tuto chvíli je potřebujeme, aby nás chránili před Rakouskem‘.

‚Udržování rovnováhy sil‘ je jednou z nejběžnějších diplomatických strategií, podle níž UI sleduje umírněnější diplomatické cíle, vyhýbá se velkým ztrátám pověsti a ve většině případů dává přednost oslabování svých soupeřů před rozšiřováním svých hranic.

DD113_02.png

 

Když je umělá inteligence vyzvána, aby vybrala strategickou touhu vůči jiné zemi, tak se podívá na soubor dostupných a dosažitelných touh, přiřadí jim skóre a poté vybere pomocí váženého náhodného procesu. Jak bylo uvedeno výše, tak důležitou roli zde hraje diplomatická strategie. Země se strategií ‚získávání kolonií‘ nepotřebuje žádný zvláštní důvod k výběru přání Dobývání směrem ke šťavnatému neuznanému cíli, zatímco země se strategií ‚obrana hranic‘ bude uvažovat o jeho výběru pouze za účelem znovuzískání ztracených území, a i v takovém případě se k němu zdráhá přistoupit v útočné válce. Velkou roli hrají také záznamy v deníku, jak jsme viděli u příkladu záznamu v deníku Zjevný osud výše. Existuje samozřejmě mnoho dalších faktorů, které ovlivňují, jak UI hodnotí různé touhy. Jako příklad lze uvést, že země s UI mají tendenci vybírat si nepřátelštější touhy vůči zemi, která se plně věnuje radikálnímu levičáctví, pokud samy nesledují podobnou cestu.

Ale dost bylo zdlouhavých vysvětlení, pojďme se podívat, co se vlastně v 1.7 změnilo. Výše jsem zmínil, že umělá inteligence vybírá strategickou touhu, „když je k tomu vyzvána“, a zde je jádro věci. V současné verzi hry používá umělá inteligence systém, který by se dal nazvat ‚ukazatel průběhu přetočení‘. Pro každou zemi sleduje pokrok na zmíněném ukazateli, který se v průběhu času pomalu zvyšuje, ale může také dělat větší skoky v důsledku určitých událostí, jako je například volba nové diplomatické strategie země nebo to, že se dvě země náhle ocitnou v diplomatickém tahu proti sobě, což je v podstatě mnohem jednodušší verze samotného systému diplomatických katalyzátorů, který probíráme v tomto vývojářském deníku.

Jakmile ukazatel pokroku v přetáčení dosáhne hodnoty 100, tak UI přetočí svou strategickou touhu, často s dodatečnou vahou na ‚setrvání v kurzu‘, zejména vůči zemi, se kterou má dlouhodobé diplomatické pakty. Může se to zdát jako poměrně rozumný systém, ale problém je v tom, že je pro hráče zcela nepřehledný. Jednoduše vám nikdo neřekne, že se váš dlouholetý spojenec vůči vám právě stal nepřátelským, protože u něj došlo k masivní ideologické změně ve vládě nebo dokončil nový záznam v deníku. V nejlepším případě můžete dostat vlastní oznámení, které vám napoví, jako například u záznamu v deníku o francouzských hranicích.

Tady samozřejmě přicházejí na řadu Katalyzátory! Od aktualizace 1.7 zmizel onen starý systém a byl nahrazen systémem vah podobným těm, které se používají při vytváření lobby, což umožňuje umělé inteligenci upravovat své dlouhodobé cíle způsobem, který je mnohem méně svévolný a hlavně, který lze hráči vysvětlit. Stejně jako mají různé katalyzátory různé váhy a podmínky pro vytváření lobby, tak je i způsob, jakým potenciálně mění diplomatickou strategii UI, přizpůsoben konkrétnímu katalyzátoru.

Například ‚Bankrot státu‘ je katalyzátor, který se spustí pro všechny diplomatické vazby státu, když zbankrotuje. Pro většinu zemí s umělou inteligencí to nemá velký význam a nepovede to k žádné změně strategické touhy, ale pokud si umělá inteligence myslí, že může využít momentální slabosti zbankrotované země, tak zejména pokud sleduje strategii ekonomického imperialismu, tak se může spustit přepočet, ve kterém si umělá inteligence vybere novou touhu vůči zbankrotované zemi, která bude vždy nepřátelštější povahy než to, co měla předtím. Jiné katalyzátory (například ‚Zlepšení vztahů‘) mohou vždy změnit pouze jejich strategickou touhu přátelštějším směrem, zatímco jiné (například ‚Změna diplomatické strategie‘) je mohou potenciálně změnit jakýmkoli směrem, který v danou chvíli dává smysl.

Vyhlášením bankrotu, aby se vypořádala se svými ochromujícími dluhovými problémy, ukázala Ashanti světu svou slabost a stala se lákavým cílem pro Velkou Británii

DD113_03.png

 

Co to všechno znamená? V podstatě jde o to, že UI je nyní ve svém chování mnohem transparentnější a srozumitelnější a že diplomatické vztahy mezi dvěma zeměmi budou mnohem více vyplývat z jednání těchto dvou zemí. Váš spojenec z řad UI se proti vám již neobrátí jen proto, že mu to řekly nějaké zákulisní hody kostkou, ale proto, že jste porušili obchodní dohodu, kterou považoval za životně důležitou, nebo proto, že se zhoršila vaše pověst, nebo proto, že ideologie vašich vlád se prostě staly příliš neslučitelnými. Stejně tak spřátelení se s umělou inteligencí už není jen otázkou udržování dobrých vztahů a modlení se za opětovné házení, místo toho můžete aktivně pracovat na zlepšení její strategické touhy (a tím i postoje) vůči vám tím, že budete jednat způsobem, který je pro ni výhodný. Udělejte si z jejich nepřátel nepřátele, podpořte je v diplomatických hrách atd.

Dokonce i v případě, že jste zmeškali oznámení informující vás o změně postoje v důsledku nové strategické touhy, můžete vždy pomocí nápovědy zjistit postoj země s umělou inteligencí, abyste zjistili důvod, proč vůči vám přijala svou současnou strategickou touhu. Pomocí filtru postoje v režimu diplomatické mapy můžete dokonce zjistit, proč jsou dvě země UI navzájem nepřátelské nebo přátelské!

DD113_04.png

 

To je pro dnešek vše! Příští týden změníme téma a budeme mluvit o obsahové stránce DLC Sféry vlivu, počínaje velkou hrou. Tak na shledanou!

ZDROJ: https://forum.paradoxplaza.com/forum/developer-diary/victoria-3-dev-diary-113-diplomatic-catalysts.1666267/