Vítejte u dalšího Tinto povídání, v pořadí již devátého, ve kterém hovoříme o naší velmi tajné hře s kódovým označením Project Caesar. A dnes pokračujeme 3. ze 4 vývojářských deníků, které nyní máme, o ekonomických systémech hry. Začněme tedy.
Stavby
V předchozím vývojářském deníku jsme se zmínili o stavbách a o tom, že pro rozšiřování dolů potřebujete dřevo. V této hře téměř všechny stavby vyžadují k postupu různé materiály, a pokud tento materiál není na místním trhu k dispozici, tak pak se daná stavba zastaví, dokud materiál nebude k dispozici. To zahrnuje stavbu silnic, stavbu lodí, verbování pluků nebo stavbu budov.
Nejste si jisti, proč chcete další klášter?
Například stavba lehké lodi ve věku renesance vyžaduje námořní zásoby, dřevo, zbraně, měď, cín a kovovýrobu, zatímco přesun vašeho hlavního města vyžaduje papír, knihy, kámen, dřevo, mramor a zlato.
Budovy
Budovy jsou v projektu Caesar poměrně důležité. Existují stovky různých typů budov, některé lze stavět pouze na venkově a některé vyžadují město nebo městečko. Některé lze stavět pouze v přístavech a některé pouze v jiných zemích. Některé můžete postavit pouze tehdy, když v dané lokaci není žádný vlastník. Spousta budov je jedinečná pro kultury, regiony, náboženství nebo dokonce pro konkrétní značky.
Některé budovy mohou mít pouze 1 úroveň, některé mají pevný limit a některé mají limit, který se škáluje s populací nebo rozvojem, a tak dále.
Budovy lze také rozdělit do tří různých kategorií: budovy, které mohou produkovat zboží, budovy, které dávají pouze účinky, a budovy, které mohou stavět pouze stavy. Ty čistě stavovské mají obvykle také nějakou nevýhodu, kterou není snadné odstranit.
Rozhodně to není něco, co bychom tu chtěli mít… zvyšuje to nároky na některé zboží…
Co tedy se stavbou budov? Tady začíná ta opravdu zábavná část ekonomiky. Projekt Caesar má velké množství různého zboží. V současné době máme asi 70 různých druhů zboží, kdy některé je potřeba pro armádu, některé potřebují výhradně skupiny obyvatel, a některé jsou potřeba pro budovy a tak dále.
Výrobní budovy ve městech přechází z cechů a dílen na manufaktury a mlýny na začátku hry. Patří mezi ně vše od cechů na výrobu papíru až po slévárny. Výrobní budova produkuje jeden nebo více druhů zboží.
Nakonec tu máme budovy, které čistě poskytují účinek. Patří mezi ně sýpky, které zvyšují množství potravin, které můžete skladovat, knihovny, které zvyšují gramotnost, různé typy pevností, budovy, které cvičí živou sílu, přístavní budovy, které pomáhají se stavbou lodí, a mnoho dalšího.
Někteří tvrdí, že se dají postavit dřevěné konstrukce, ale my věříme jen kameni!
Téměř všechny stavby však mají výrobní metody, které ovlivňují jejich fungování.
Výrobní metody
Všechny budovy mají alespoň jeden slot pro výrobní metodu s jednou výrobní metodou, ale mnohé mají v každém slotu různé metody a existuje spousta budov s více sloty pro výrobní metody.
Co je tedy výrobní metoda?
Výrobní metoda je seznam zboží, které je nutné k fungování budovy. Existují dvě kategorie výrobních metod, ty, které něco vyrábějí, a ty, které nic nevyrábějí.
Jako příklad můžeme uvést hrad, který nevyrábí žádné zboží, ale přesto ke svému fungování potřebuje kámen, kovovýrobu, zbraně a dehet, a pokud toto zboží nezíská, tak hrad nebude správně fungovat. Efektivita budovy se odvíjí od nejnižšího dostupného procenta přítomného zboží a budova bude nakupovat a používat požadované materiály pouze v tomto požadovaném procentu. Pokud trh nemůže dodat dostatek surovin, tak nebude fungovat.
Produkce produkující budovy je také odstupňována podle výše uvedeného procenta.
Je zde několik možností, ale pouze dřevo by zde bylo ziskové, pravděpodobně kvůli velké nabídce dřeva na tomto trhu.
A samozřejmě lze automatizovat výběr výrobní metody, který se bude měsíčně přizpůsobovat podle toho, jaké zdroje jsou k dispozici a co by bylo ziskové. Uživatelské rozhraní umožňuje také makrorozhodování o výrobních metodách.
Další důležité aspekty
Každá budova vyžaduje ke svému fungování také zaměstnané skupiny obyvatel a ty, které vyžadují skupiny obyvatel z ‚vyšší třídy‘, jako jsou měšťané, duchovní a šlechtici, také zvyšují jejich potenciál v lokaci, čímž se skupiny obyvatel pomalu povyšují. To může být mírně nepříjemné, protože mocní šlechtici nebo duchovní staví více budov, které je činí početnějšími a mocnějšími.
Produkující budovy, které nejsou výnosné, budou uzavřeny a skupiny obyvatel budou pracovat v jiných budovách, nicméně vždy můžete budovu dotovat, pokud potřebujete zboží nebo jiné výhody, které poskytuje.
Když už mluvíme o zisku. Zisk z budovy se přičítá k daňovému základu lokace a rozděluje se mezi sílu obyvatelstva v lokaci.
Vždy můžete budovu zavřít a otevřít, pokud chcete manipulovat s cenami nebo pokud chcete, aby vaše skupiny obyvatel pracovaly s jinými věcmi, a nechcete budovu trvale zničit.
Minulý týden jsme se zmínili o různých způsobech, jak získat suroviny, a jedním ze způsobů, jak je získat, kromě obchodu, je sada venkovských budov. Patří mezi ně pily, které můžete postavit v libovolné lesní lokalitě a vyrábět z nich dřevo, dále ovčí farmy, kamenolomy a mnoho dalších.
Ano, to vyžaduje určitý vstup. Možná by to stálo za to…
Existují zásoby zboží, ale ty jsou na trhu. Existují budovy, které můžete postavit a které zvyšují množství, které mohou skladovat, protože pokud nemáte zboží potřebné pro budovu, jednotku nebo stavbu, tak tyto nebudou fungovat.
Když už mluvíme o trzích, tak o těch si povíme více příští týden, až se ponoříme hlouběji do systému obchodu.
ZDROJ: https://forum.paradoxplaza.com/forum/developer-diary/tinto-talks-9-24th-of-april-2024.1670510/