Zdravím vás! Vítejte zpět, protože se opět podíváme na vše, co se týká Byzantské říše, a na to, jak funguje naše nová administrativní vláda. Pokud jste tak ještě neučinili, tak vřele doporučuji, abyste si nejprve přečetli náš předchozí vývojářský deník a 1. část, zveřejněnou minulý týden.
Stejně jako minulý týden mějte na paměti následující:
- Všechny přiložené screenshoty ukazují rozpracovanou verzi a nemusí nutně představovat finální produkt, protože na samotném rozšíření stále intenzivně pracujeme.
- To platí zejména pro několik aspektů uživatelského rozhraní, jako je rozvržení a vizuální stránka. Věříme, že když vám ukážeme to, co máme právě teď, i když to není finální, získáte mnohem lepší představu o tom, co můžete očekávat.
- Všechny hodnoty a čísla na těchto screenshotech podléhají vybalancování a před vydáním se pravděpodobně změní.
Bez dalších okolků začněme hlubším pohledem na guvernéry!
Guvernéři
Guvernéři jsou základem administrativní říše. Abychom vám usnadnili přehled a kontrolu všech guvernérů, tak přinášíme přehled říše v novém rozhraní věnovaném všemu, co se točí kolem typu administrativní vlády. Zde se můžete podívat, kdo jsou jednotliví guvernéři, jak jsou dobří, ke kterému šlechtickému rodu patří a jaká je jejich aktuální nástupnická linie. Chceme, abyste měli přehled nejen o říši jako celku, ale také o tom, jaká témata byste se případně mohli pokusit získat a která témata již ovládá váš vlastní šlechtický rod. Jako vazal budete mít dokonce rychlý přístup k některým běžným akcím, které můžete vůči císaři podniknout.
[Administrativní uživatelské rozhraní, zobrazující themu Armeniakon.]
Prvním cílem každého šlechtice bez půdy je pokusit se stát guvernérem, protože to je jeden z nejlepších způsobů, jak získat další vliv. Guvernéři jsou páteří každé administrativní říše a mají významný vliv na to, jak dobře si říše vede, což má klíčový význam zejména pro císaře.
Každý administrativní vazal, který drží půdu vedle vévodství (kromě svého rodového titulu) nebo království, se stává tím, čemu říkáme guvernéři. Když se postava stane guvernérem poprvé, tak získá také vlastnost guvernér. Zpočátku tato vlastnost nenabízí velkou hodnotu. Jakmile však získáte zkušenosti vlastnosti a zvýšíte její úroveň, tak začne poskytovat některé významné bonusy, zejména s ohledem na množství získaného vlivu, což z této vlastnosti činí skvělý zdroj zisku vlivu, pokud se vám ji podaří získat na těchto vyšších úrovních. Úroveň vlastnosti lze považovat za celkovou zkušenost guvernéra a vlastnost se bude zvyšovat podle toho, jak budete plnit své povinnosti, což vás bohatě odmění za vaši službu vůči říši.
[Vlastnost guvernér na první úrovni.]
[Vlastnost guvernér na nejvyšší úrovni.]
Na rozdíl od vazalů jiných typů vlád zastávají administrativní guvernéři obvykle vždy jen jeden guvernérský úřad. Toto omezení existuje ze dvou důvodů.
První se týká logiky. Pokud jste někde jmenováni guvernérem provincie, tak byste nemohli být zároveň jmenováni guvernérem jiné provincie někde jinde. Pokud by se tak stalo, tak byste nastoupili do své nové funkce a ve funkci guvernéra pro svou původní provincii byste byli nahrazeni někým jiným.
Zadruhé chceme v mnohem větší míře podporovat využívání příslušníků rodu pro administrativní vlády. Jakmile si zajistíte guvernérský post, tak budete muset začít využívat svůj rod. Mít příslušníky rodu na vysokých místech umožňuje šířeji se rozprostírající síť vlivu. Vzhledem k tomu, že existuje limit pro investice do vlivu (o kterém si povíme níže), tak čím více příslušníků rodu budete mít, kteří budou vynakládat vliv na podporu vašich kandidátů, tím mocnější se váš rod může stát.
Dalším omezením je, že potenciální guvernéři musí být vždy dospělí. Být guvernérem je mnohem více práce než zdědit běžný titul. Pokud byste se náhodou ocitli v situaci, kdy byste neměli žádné dospělé děti, tak byste se vrátili zpět do pozice šlechtice bez půdy.
Nástupnictví jmenováním
Administrativní říše využívají novou formu nástupnictví zvanou jmenování. V její základní podobě je každé postavě, která je definována jako způsobilá k získání titulu, přiděleno skóre kandidáta, které je založeno na skriptované hodnotě. Některé postavy nejsou do seznamu nástupnictví přidány ve výchozím nastavení, ale jsou přidány až poté, co obdrží investici od jiné postavy v dané říši.
Protože administrativní vláda je primárně vytvořena podle vzoru Byzantské říše, tak jsme vytvořili dvě různé formy tohoto nového typu nástupnictví: Jmenování pro guvernéry a Aklamace pro císaře. Hlavní rozdíly mezi nimi spočívají ve výpočtu skóre kandidáta a v tom, že děti jsou způsobilé pouze v rámci aklamačního nástupnictví. Jinými slovy, děti nemohou zastávat funkci guvernéra, ale mohou být aklamovány za císaře. Po zbytek této části budeme brát jako primární bod diskuse nástupnictví guvernérů, protože se s ním setkáte nejčastěji.
Ti z vás, kteří si pamatují místokrálovství v CK2, si možná vzpomenou, že jednou z nejvýznamnějších nevýhod jejich fungování bylo neustálé mikromanagování, kdy se tituly musely předávat znovu a znovu. Všichni guvernéři mají proti tomu nový nástupnický zákon, který se jmenuje jmenování. Tento nový zákon o nástupnictví výrazně usnadňuje správu vašich vazalů, a co je důležitější, poskytuje vazalům zcela novou úroveň zastupitelnosti, protože mají místo, kde se mohou pokusit získat tituly pro sebe. Důležitý prvek, když uvážíte aspekt bezzemka, protože nebudete muset sedět a čekat a doufat, že vás váš lenní pán jmenuje guvernérem.
Současně s touto nově nabytou agendou pro guvernéry je do tohoto politikaření zapojen i císař. Nejvyšší lenní pán administrativní říše má sice několik dalších nástrojů, jak provádět změny v uspořádání říše (což je jeho zákonné právo), ale musí se také potýkat s vyjednáváním a výměnou laskavostí, které mu nabízejí guvernéři a hlavy šlechtických rodů.
Ve výchozím nastavení se do nástupnické linie na jakýkoli zastávaný guvernérský post přidají všichni způsobilí členové rodu guvernéra, seřazení podle skóre kandidáta. Skóre, které postava získá, zahrnuje širokou sadu faktorů, jako jsou dovednosti, vztah k současnému guvernérovi, potenciální vylepšení panství a mnoho dalšího.
[U každého kandidáta můžete zkontrolovat nápovědu ke skóre kandidáta, abyste viděli jeho skóre.]
Zajímavé je, že ostatní guvernéři, šlechtici bez půdy, a dokonce i lenní pán mohou utratit svůj vliv a investovat do kandidatury jiných postav. Tyto investice se provádějí za každou postavu a za každý titul, přičemž investovat můžete i do postav, které ještě nejsou v nástupnické linii.
[Nová interakce pro investování do kandidáta umožňuje utratit různé množství vlivu, abyste zvýšili nebo snížili skóre kandidáta postavy pro určitý titul.]
Přesto stanovujeme investiční limit, který se vypočítává na základě různých faktorů, ale vychází především z hodnocení moci vašeho rodu. To znamená, že na jednu postavu a jeden titul můžete investovat pouze určité množství vlivu, které je přímo úměrné síle vašeho rodu. Řekněme, že jste dosáhli limitu, ale váš kandidát stále není první v nástupnické linii. Co tedy? Musíte přesvědčit ostatní guvernéry a hlavy šlechtických rodů, aby vašeho kandidáta podpořili, ať už prostřednictvím dobré vůle, úplatků, uplatněním většího vlivu a podobně.
[Můžete také zvážit, zda požádat ostatní politické postavy v říši, aby podpořily vámi vybrané kandidáty.]
Investice do postavy pro získání titulu ji zařadí do následnické linie a získá vlastní skóre kandidáta, které se dále zvyšuje podle množství vlivu, které se rozhodnete investovat. Nejenže tedy můžete způsobit, že se vy nebo členové vašeho rodu objeví v nástupnické linii jiných guvernérů, ale utrácením velkého množství vlivu můžete dokonce soutěžit o to, aby se váš kandidát objevil jako první v řadě. Pak už jen stačí, aby se současnému guvernérovi přihodila malá šťastná nehoda…
To je ale celkem typický způsob pro Crusader Kings, jak na to jít. Pravý byzantský politik by šel političtější cestou a donutil by onoho guvernéra odstoupit z funkce nebo by použil novou intriku pomluva, aby jeho pověst pošramotil.
[Nová interakce umožňuje přesvědčit císaře, aby donutil guvernéra k rezignaci.]
[Nový systém pomluv poskytuje dostatek příležitostí ke zničení skóre ostatních postav.]
[Vyberte si přesný okamžik, kdy jste připraveni narušit pověst vašeho politického oponenta novým rozhraním pro intriky.]
Protože postava může normálně zastávat pouze jeden guvernérský post, tak nemůže zdědit druhý. Existují způsoby, jak získat druhý gubernátorský post, i když už jeden máte, ale bude to spíše výjimka než pravidlo. Pokud chcete rozšířit vliv vašeho rodu, tak se budete muset spoléhat na to, že guvernérské tituly získají a udrží příslušníci vašeho rodu, a utrácení vašeho vlivu za investice do jejich kandidatury na daný titul je hlavním způsobem, jak toho dosáhnout. Nebudete však jediní, kdo se bude pokoušet o tituly bojovat. Budete soupeřit s ostatními šlechtickými rody v říši, které se budou snažit zajistit si guvernérské tituly.
Jedním ze způsobů, jak mohou postavy sklouznout k této výjimce, je intrikaření s cílem podmanit si jiné místodržitelství. Tato nová intrika umožňuje guvernérům využít všech svých intrik a vlivu k tomu, aby si zajistili další, sousední guvernérské jmenování. Přitom si každý titul zachová svou vlastní linii nástupnictví a při nástupnictví bude udělen jiným guvernérům.
Investování do kandidátů na různé tituly bude jedním z hlavních způsobů, jak utratit a využít svůj vliv. Jak již bylo řečeno, existuje mnoho způsobů, jak dostat členy rodu do mocenských pozic. Stačí jen správně rozehrát své karty.
Efektivita guvernéra
Všichni guvernéři mají něco, čemu říkáme efektivita guvernéra. Lze ji popsat jako to, jak dobří jsou ve své práci guvernéra. Je to hodnota nastavená v rozmezí -50 až +50 a slouží jako modifikátor území, které guvernér drží. Přímo se promítá do výše odvodů nebo daní, které jeho državy poskytují. Řekněme, že guvernér má -25 % efektivity a jeho državy pak poskytují o 25 % méně daní a odvodů.
O efektivitě guvernéra rozhodují především jeho celkové dovednosti. Aby se dostal nad hranici -50 %, tak bude potřebovat minimální množství dovednostních bodů. Pokud jsou jejich dovednosti dostatečně vysoké, tak každý dovednostní bod dále zvýší jejich efektivitu. To znamená, že vysoce zkušená postava bude mít mnohem vyšší efektivitu, a proto bude také mnohem cennějším vazalem.
I když je efektivita hlavně měřítkem celkové dovednosti postavy, tak existuje několik dalších faktorů, které výrazně ovlivňují její celkovou efektivitu. Chceme, aby záleželo na vzdělání a zkušenostech postavy jako guvernéra. Tyto vlastnosti sice poskytují dodatečné dovednosti (a zvyšují tak jejich základní efektivitu), ale zároveň k nim udělují bonus.
Mezi hlavní faktory efektivity guvernéra patří následující:
- Celkové dovednosti guvernéra
- Úroveň jejich vlastnosti guvernéra
- Mít vzdělání 4. nebo 5. úrovně
- Vylepšení v panství guvernéra
- Administrativní typ místodržitelství
- Eunuchové mají bonus navíc, díky němuž jsou jako guvernéři lepší než průměrní
- Mentor guvernéra – intrika ve které se snažíte zlepšit efektivitu guvernéra
[ Efektivita guvernéra, jak je znázorněno u guvernéra.]
Pro větší pohodlí zobrazujeme v zobrazení postavy efektivitu, pokud je postava administrativní (bez ohledu na to, zda je či není guvernérem), nebo pokud je zcela bez půdy. Díky tomu lze snadno zjistit efektivitu stávajících guvernérů a potenciální efektivitu postavy, kterou byste mohli chtít jmenovat guvernérem.
Pro císaře administrativní říše je to užitečné při rozhodování, koho jmenovat guvernérem (pokud má potřebný vliv). Pro hlavy šlechtických rodů je to dobrý ukazatel toho, kteří členové rodu budou dobře fungovat, a byli by tedy vhodnými kandidáty pro investici. Někdy se tyto úvahy (naštěstí) překrývají, častěji však dochází k rozsáhlým politickým třenicím mezi těmi, kteří se ucházejí o stejný guvernérský post.
Povinnosti guvernéra
Vraťme se zpět k funkci guvernéra a konkrétně k vlastnosti guvernéra. Jak jsme zmínili výše, tak za plnění povinností guvernéra získáte zkušenosti vlastnosti. To lze provádět několika způsoby. Například se od vás očekává, že budete stavět budovy v državách, které ovládáte. Kdykoli dokončíte stavbu budovy, získáte nějaké zkušenosti za vlastnost a také menší množství vlivu.
Hlavním způsobem, jak si zvyšovat úroveň vlastnosti guvernéra, je řešení tzv. guvernérských záležitostí. Ty se objevují na mapě, nejčastěji v podobě různých problémů, které musíte řešit, a vy je musíte vyřešit, jakmile to bude možné. Možná máte velkou přítomnost banditů, se kterými se musíte vypořádat a využít přitom svou dovednost maršála, nebo si třeba vesničané stěžují na přítomnost zla, které je pronásleduje, a prosí vás o pomoc.
[Záležitost guvernéra Zběsilí bandité s příslušnou značkou na mapě.]
Většina záležitostí guvernéra jsou problémy, které musíte nějakým způsobem vyřešit, ale ne všechny jsou problémy. Mohou se objevit jako příležitosti nebo jako odměna za to, že jste ve správný čas na správném místě. Pokud máte ve svém governorátu barony s přítomným zemědělským terénem, můžete mít větší šanci sklízet plody bohaté úrody, což vám umožní rozhodnout se, jak s přebytkem naložíte. Jste pilný guvernér, který se stará o lidi a zvyšuje rozvoj, díky čemuž získáte nějaké zkušenosti k vlastnosti guvernéra? Možná přebytek úrody raději věnujete na charitu a získáte trochu zbožnosti? Nebo jste typ guvernéra, který přebytek úrody prodá a zlato si nechá pro sebe, čímž ztratí zkušenosti za vlastnosti guvernéra?
[Záležitost guvernéra Bohatá sklizeň vám umožní vybrat si, jak naložit s obilím vyprodukovaným ve vašem guvernorátu.]
Na okraj, možná jste si také všimli nového barevného obrázku, který zdobí název události zobrazený výše. Do všech názvů událostí jsme přidali barevné bannery, aby odpovídaly příslušné ikoně. To lze samozřejmě upravit ve skriptu, pokud byste chtěli do módu vložit vlastní grafiku.
Bez ohledu na situaci je celkový formát poměrně jednoduchý. Pokud se problém objeví v baronství, které není vaším hlavním městem, tak tam budete obvykle muset cestovat, abyste jej vyřešili. Jakmile se tam dostanete, tak některé problémy budou vyžadovat, abyste nejprve uspěli, než si budete moci vybrat řešení, obvykle v podobě dovednostního souboje. Když uspějete, nebo pokud nemáte dovednostní souboj k úspěchu, nabídne se vám několik různých možností, jak daný problém řešit. Tyto možnosti jsou obvykle náhodné, ale počet dostupných možností závisí na úrovni vaší vlastnosti guvernéra, takže s přibývajícími zkušenostmi máte větší výběr možností. Každá z možností nabízí mírně odlišné odměny. Můžete získat různé množství zkušeností k vlastnosti, některé vám nabídnou nějaké zlato nebo prestiž, možná vaše postava získá modifikátor s nějakým dlouhodobým přínosem atd.
[Řešení záležitosti guvernéra ‚Tituly na prodej‘ s možnými variantami, mezi kterými si můžete vybrat.]
Záležitost guvernéra se bude konat přibližně jednou za pár let. Neměly by být příliš časté, ale přesto by měly být něčím, co budete dostávat v určité míře pravidelně. Záležitosti, které dostanete, budou do jisté míry odrážet vaši themu a způsob její správy. Nabízejí jedinečnou zkušenost v tom, že jste to vy, guvernér, kdo má zodpovědnost za správu území, které vám bylo přiděleno, a za řešení všech problémů, které se mohou objevit, na rozdíl od feudální struktury, kde každý poddaný musí spravovat svou vlastní půdu.
Typ správy
Každému governorátu může být přiřazen jeden z několika typů správy. Ty se vyskytují v několika různých variantách, které jsou do značné míry inspirovány různými themami Byzantské říše. K dispozici je šest typů, přičemž všechny nabízejí bonusy, jako jsou zvýšené daně a odvody, nové casus belli, zvýšená legitimita lenního pána a další. S každým typem (kromě výchozího) je také spojeno zvýšení efektivity guvernéra, ale pojďme se na každý z nich podívat a zjistit, co dělají.
Vyvážený
Vyvážená správa je vaše výchozí nastavení, které nic zásadního nemění ani nepřidává, ale je k dispozici všem a nemá žádné související nevýhody. Hlavní výhodu bude mít pro guvernéra, který získá vyšší zkušenosti k vlastnosti, čímž se zvýší rychlost, s jakou bude moci zvyšovat úroveň své vlastnosti.
[Vyvážená správa a s ní spojené účinky.]
Civilní
Civilní správa se zaměřuje na zlepšení ekonomiky a podporu celkového rozvoje. Říše bez pevných základů přece jen dlouho nevydrží. Guvernér zde také získává bonus ke své efektivitě na základě svého hospodaření. To vše je za cenu snížení vojenských schopností, ale jistě, že themě ukryté v bezpečí v srdci Malé Asie nic nehrozí, že?
[Civilní správa a s ní spojené účinky.]
Vojenský
Opak civilní správy. Vojenská správa se zaměřuje na vojáky, a to tak, že zvyšuje počet vojáků, ke kterým máte přístup, a udržuje zemi v bezpečí. Válečnictví je název hry a guvernér získává bonus k efektivitě z vlastní dovednosti válečnictví. Nevýhodou je, že výrazně snížíte ekonomický výkon themy, ale víte, co se říká. Nejlepší obranou je útok.
[Vojenská správa a s ní spojené účinky.]
Hraniční
Zde to začíná být zajímavé. Hraniční správu lze použít pouze pro themy podél hranice. Poskytuje guvernérovi vysoké obranné bonusy, které vám usnadní obranu před invazí. Také dává vazalovi přístup k novému casus belli Rozšíření vévodství. To umožňuje vazalovi snadněji rozšiřovat říši, aniž by musel císař válčit.
[Hraniční správa a s ní spojené účinky.]
Císařský
Císařská správa je inspirována tím, že některé themy v Byzantské říši byly považovány za nadřazené ostatním. To by vedlo k tomu, že několik them by bylo považováno za prestižnější a více ceněné ve srovnání s ostatními themami. Thema pod císařskou správou jako taková poskytuje velkou prestiž a více se přiklání k vlivové a politické části administrativní říše. Císařskou správu může mít pouze jedna thema.
[Císařská správa a s ní spojené účinky.]
Námořní
Byzantská říše by nebyla úplná bez nějaké formy námořních them. Než se nadějete na námořní souboje nebo námořní muže ve zbrani, tak mi dovolte, abych vás hned na tomto místě zastavil. V této verzi nezavádíme žádnou novou námořní mechaniku.
Námořní správu lze považovat za něco mezi civilní a hraniční themou. Poskytuje vám určitou ekonomickou výhodu díky zvýšení růstu rozvoje (zobrazeného jako zvýšení obchodu a celkové námořní aktivity) a také některé vojenské výhody. Guvernér získává přístup ke casus belli Rozšíření námořního vévodství spolu s bonusy, jako jsou snížené náklady na nalodění a výhoda pobřeží, což výrazně usnadňuje invazi do jiných říší ve Středomoří. Je samozřejmé, že aby byla thema námořní, tak se musí nacházet na pobřeží.
[Námořní správa a s ní spojené účinky.]
Císař může měnit typ správy téměř podle libosti bez jakýchkoli nákladů. Koneckonců císař je ve vedení říše říká guvernérovi, jak má řídit guvernorát, do kterého byl jmenován. Guvernér však může požádat lenního pána o změnu. Stojí to nějaký vliv, a pokud je lenní pán ochoten souhlasit, tak můžete změnit správu na jakýkoli dostupný typ chcete. Pokud máte na svého lenního pána háček, tak získáváte dvě výhody. Můžete vládce donutit, aby změnu přijal a změnil váš typ, i když by to normálně odmítl, a použití háčku vám také umožní obejít náklady na vliv. Velmi užitečné, když máte spoustu jiných věcí, za které můžete utratit váš vliv.
Císařské jednotky
Byzantská armáda byla tvořena především organizovanými armádami a dobře vycvičenými jednotkami, kterým veleli vysoce kvalifikovaní velitelé. Měla tendenci spoléhat se více na profesionální jednotky a méně na najaté vojáky, alespoň v pozdějších stoletích existence říše. Zavádíme nový systém, který to bude reprezentovat, systém, v němž guvernéři i císař mohou najímat a držet muže ve zbroji pro své tituly.
Muži ve zbroji jsou rekrutováni přímo do drženého titulu vévodské úrovně nebo vyšší (nepočítaje v to tituly šlechtických rodů) a jsou pak vychováváni jako jakýkoli jiný typ vojska. Jelikož patří k titulu, tak se nejedná o osobní vojáky postavy, které si postava může ponechat při nástupnictví. Při ztrátě titulu, který má své muže ve zbroji, následují tyto jednotky samotný titul a jsou k dispozici novému držiteli onoho titulu. Jinými slovy, tyto jednotky přejdou z guvernéra na guvernéra bez ohledu na to, kdo bude novým guvernérem.
[Seznam armády zobrazující dostupné jednotky vašich guvernérů.]
Tito noví muži ve zbroji mají pro administrativní říši některé zjevné výhody. Vojenská síla říše je podstatně vyšší než u ostatních říší, protože císař bude mít prostřednictvím svých guvernérů přístup k mnohem většímu počtu mužů ve zbroji. Císař má možnost ‚půjčovat si‘ armády spravované guvernéry, čímž fakticky přímo přebírá velení nad titulárními vojsky guvernéra. Může také přeřadit armádu guvernéra jinému guvernérovi a umožnit tak příslušnému guvernérovi, aby ji použil místo něj. Převzetí nebo přeřazení vojsk lze provést utracením vlivu. Pokud máte jako císař vlivu nazbyt, tak můžete získat přístup k obrovskému množství mužů ve zbroji, což vám umožní snadno porazit své nepřátele. Což nás přivádí k původní vizi administrativních říší. Chceme, aby při dobré správě fungovaly nadmíru dobře a byly ve srovnání s ostatními typy vlád velmi silné.
Říše má jasnou výhodu v tom, že má přístup k mnohem většímu počtu mužů ve zbroji, ze kterých může čerpat při rozšiřování svých hranic nebo obraně proti nepřátelům. Znamená to však také, že guvernéři mají mnohem větší údernou sílu. Pokud se dostanou do pozice, kdy se jim císař znelíbí, nebo jsou nuceni přidat se k nárokovatelské frakci, tak budou občanské války časté a budou představovat značnou hrozbu!
Cena vlivu za přijetí nebo přeložení vojsk se liší v závislosti na situaci. Například u obranných válek se náklady mírně snižují, což vám usnadňuje obranu. Naopak při útočných válkách vás přebírání vojsk od guvernérů, kteří jsou daleko od frontové linie, bude stát mnohem více vlivu. To vytváří rovnováhu, kdy musíte zvážit, jakým způsobem budete války vést. Budete muset dávat pozor na to, kolik vlivu máte k dispozici a odkud vojska pocházejí, abyste co nejlépe využili armády svých guvernérů.
[Guvernérovy armády stojí určité množství vlivu na převzetí kontroly.]
Muži ve zbroji vázaní na určitý titul mají dvě další využití. Mohou být umístěni stejně jako osobní muži ve zbroji. Od guvernéra se očekává, že pro svou themu naverbuje vojáky a umístí je v rámci své themy. Kromě toho jsou titulární muži ve zbroji ovlivněni efektivitou guvernéra, který je držitelem titulu. Stejně jako efektivita zvyšuje nebo snižuje výši daní državy, tak i efektivita ovlivňuje statistiky titulární vojáků. Ano, to znamená, že pokud máte k dispozici opravdu dobré guvernéry, tak jejich vojáci budou mít pořádnou sílu. Velkým přínosem je, když se vám podaří najít a jmenovat vysoce kvalifikované guvernéry. Pokud jsou na vaší straně. Pokud se proti vám vzbouří, tak budete bojovat proti výrazně lepším jednotkám. Většina guvernérů však bude mít zpravidla nižší efektivitu a podle toho sníží efektivitu svých jednotek.
[Staty mužů ve zbroji ovlivněné efektivitou guvernéra.]
Abychom ještě více vyvážili mnohem větší počet dostupných mužů ve zbroji, tak jsme udělali několik věcí. Celkový limit a velikost regimentu je pro titulární muže ve zbroji výrazně nižší než pro osobní muže ve zbroji. S rozšiřováním říše budete mít více titulů, a tím pádem získáte i více vojáků. Ty se časem opravdu sčítají, takže omezení počtu regimentů, které může mít každý titul, dává velký smysl. V současné době se také limit pro tituly nezvyšuje s érami ani inovacemi, což znamená, že rozšiřování říše je hlavním způsobem, jak jich získat více. Což dobře ladí s myšlenkou, že administrativní říše se má stát velkou a rozrůstající se říší. Dalším vyvažujícím faktorem je, že administrativní vládci budou mít méně prostoru pro osobní muže ve zbroji. Limit běžných mužů ve zbroji i velikost mužů ve zbroji jsou sníženy, což jim umožňuje nasadit méně osobních jednotek než jiným typům vlád. Dostupnost titulních jednotek to do značné míry vynahrazuje, důraz je zde přece jen kladen méně na osobní jednotky a více na zajištění efektivní armády říše.
Administrativa v důsledku zaměření na muže ve zbroji také klade mnohem menší důraz na odvody. Celkové množství odvodů snižujeme o rovných -50 %, čímž se odvody stávají do značné míry irelevantními. Nezapomeňte, že efektivita guvernéra může také dále snížit množství odvodů, pokud je jeho efektivita nižší než 0.
Císařská byrokracie
Administrativní říše mají nový zákon, který nahrazuje běžný zákon o autoritě koruny, nazvaný císařská byrokracie. Z velké části jsou jeho účinky dosti podobné autoritě koruny, ale více se zaměřují na vlastnosti, kterými administrativní vláda vyniká.
Několik účinků, které stojí za zmínku:
- Vazalské tituly nelze dědit mimo říši počínaje 1. úrovní (v praxi je tak znemožněno, aby tak někdy učinily)
- Vyšší úrovně pouze zvyšují daně administrativních vazalů (vazalů ostatních typů vlády se to netýká, což je činí mnohem méně hodnotnými)
- Vyhlášení války pro neadministrativní vazaly je s každou další úrovní silně zatíženo (na maximální úrovni nejsou schopni vyhlásit válku přímo)
- Nejvyšší úroveň snižuje náklady na vliv, které císař musí vynaložit, aby převzal velení nad vojsky guvernéra
Dalším významným rozdílem je, že úroveň byrokracie může změnit pouze nejvyšší lenní pán. Všichni administrativní vazalové se prostě automaticky přizpůsobí a použijí tu úroveň, kterou má jejich lenní pán. Nejenže se vazalové nebudou muset starat o změnu svých vlastních zákonů, ale posílí to pocit, že jste součástí něčeho většího. Vy neurčujete zákony, vy se řídíte zákony, o kterých rozhodli ti výše v hierarchii.
[Nápověda pro druhou úroveň císařské byrokracie, která se chystá být přijata, protože císař nedávno přešel na tento zákon.]
Vazalové jiných typů vlád si stále zachovávají odpovídající zákony autority (korunní nebo kmenové autority). Ty fungují jako obvykle, kdy vazal může měnit úroveň nezávisle na tom, jakou má jeho lenní pán.
Státní víra
Vzhledem k rozdílům ve vedení a správě, které se objevují v administrativních říších, konečně nastal čas zavést funkci, jako je státní náboženství. V administrativních říších byla oddělena víra nejvyššího lenního pána a víra spojená s říší obecně.
[Uživatelské rozhraní administrativní vlády zobrazuje státní víru spolu se dvěma tlačítky pro rozhodnutí o změně nebo přijetí víry.]
Například v Byzantské říši se v průběhu let mohlo vystřídat několik ikonoklastických nebo bogomolských císařů, přičemž její jádro zůstalo pravoslavné. To neznamená, že by některý z těchto císařů nemohl změnit státní víru, což se děje prostřednictvím nového rozhodnutí (i když za cenu velkých nákladů).
[Nové rozhodnutí umožňuje císaři změnit státní víru administrativní říše.]
To dále ovlivňuje vzájemnou interakci postav v rámci říše. Je těžší přimět postavy, aby se odvrátily od státní víry, a na druhou stranu je mnohem snazší přimět je, aby ji začaly praktikovat. Tlak vrstevníků je zde na dlouho.
[Konverze postav od státní víry je obtížnější.]
Státní víra není specificky vázána na administrativní říši. Pro snadné použití pro modifikace jsme funkčnost státní víry svázali s vládním pravidlem ve skriptu. V tuto chvíli se zobrazuje pouze v uživatelském rozhraní pro administrativní říše, protože to je jediné místo, kde ji v této fázi ve vanille používáme, ale moddeři by ji měli bez obav přidat do různých typů vlád, pokud si to přejí. Jsou k tomu k dispozici základní spouštěče a účinky, takže by mělo být plně použitelné!
Podotýkám, že tato funkce nebyla přesně plánována, když jsme se pustili do tvorby tohoto DLC, ale přidali jsme státní víru, protože nám přišlo špatné ji nemít. Myslíme si, že spolu s dalšími funkcemi, o kterých jsme mluvili v tomto vývojářském deníku, pomůže administrativním říším působit výrazně odlišně a neotřele v porovnání se zavedenými herními styly.
Přijetí administrativního typu vlády
Každý feudální nebo klanový vládce bude mít přístup k rozhodnutí, které mu umožní nahradit stávající vládu a stát se tak administrativní říší. Všimněte si, že abyste tak mohli učinit, tak musíte již být říší. Navíc budete muset překonat minimální velikost říše. Administrativní říše má být velkou říší, takže její přijetí jako malého vládce nedává příliš smysl. Budete také potřebovat souhlas vašich mocných vazalů, protože nebudete moci provést tak radikální reformu vlády, pokud vás nepodpoří alespoň vaši nejvlivnější vazalové.
Stát se administrativní říší vás však bude stát poměrně hodně zlata. Cena zlata se odstupňuje podle velikosti vaší říše, takže se budete chtít stát administrativní říší dříve, než se stanete příliš velkou říší. Nikdo nikdy neřekl, že bude levné ani snadné usilovat o byrokratičtější styl hry.
Po přijetí tohoto rozhodnutí změní spolu s vámi vládu i většina vašich vazalů. I když ne všichni to pravděpodobně udělají. Vaši mocní vazalové budou měnit vládu vždy, protože potřebujete jejich souhlas. Ostatní vazalové jsou méně ochotní. Například vazalové jiné víry pravděpodobně souhlasit nebudou, protože novou státní vírou se stane právě vaše víra. A pokud je vaše říše již poměrně rozsáhlá, tak případní vaši vazalové, kteří nejsou de jure, se také nestanou administrativními. Naštěstí máte k dispozici nástroje, jak tyto vazaly přesvědčit, aby se dříve či později stali součástí vaší byrokracie. Nová interakce s postavou vám umožňuje utratit zlato ve snaze přimět neadministrativní vazaly, aby přijali váš nový typ vlády.
Vezměte na vědomí, že požadavky jsou zatím v jednání, protože se mohou změnit v závislosti na celkové rovnováze a na tom, co vám při rozhodování přijde správné.
Historické administrativní říše
Vzhledem k tomu, že obsahové zaměření DLC Cesty k moci je soustředěno na Byzantskou říši, jsme nepoužili ve výchozím nastavení administrativní vládu pro žádné jiné říše. O obsahu budeme hovořit o něco později v létě ve vývojářském deníku o obsahu pro Byzantskou říši, ale stačí říci, že obsah pro administrativní říše je značně inspirován Byzantskou říší, přičemž není zcela uzamčen do tohoto kulturního kontextu.
Víme, že hráči se už nemohou dočkat, až si vyzkouší administrativní vládu i za jiné říše. A přestože mohou vždy konvertovat z feudální/klanové vlády na administrativní vládu (jak je uvedeno výše), tak nás napadlo, že by bylo zábavné přidat několik historických herních pravidel, která při zahájení hry nastaví následující říše jako administrativní:
- Egypt
- Arabská říše
- Ghana
- Kabulistán
- Persie
- Maghreb
- Karlovci
- Tamilakam
- Všichni hráči
Abyste si mohli udělat představu o tom, jak to bude vypadat, tak se podívejte na administrativní arabskou říši s naším krásným novým panelem administrativního uživatelského rozhraní:
[Arabská říše a její vnitřní struktura guvernérů.]
A to je pro dnešek vše! To by mělo pokrýt základy administrativního typu vlády, a doufáme, že jsme vám přiblížili, jak s tímto typem vlády bude dát hrát. Připojte se k nám příští týden, kdy se budeme věnovat podrobnostem našeho nového počátečního data 1178 a s ním spojených dvou záložek!